Effektiv træning

Er vi virkelig i Maj måned? Man bliver da lidt i tvivl når man kigger ud af vinduet, og kigger på vejrudsigten..

Men sådan er det jo nok desværre bare når man bor i land som Danmark. Selvom kalenderen siger forår, så er det bare ikke sikkert at vejret er enig.

Vejret er også en af grundene til at jeg ikke rigtig kan motivere mig selv til at træne om vinteren. Og når man skipper vintertræningen, ja så kan man hurtigt vinke farvel til formen..

Jeg er helt sikkert ikke den eneste der føler at jeg skal starte forfra når jeg så begynder min sæson igen.

Og så er det rart med noget effektivt træning, der får formen til at blive bedre i en fart!

IMG_1054

Jeg startede i år ud med ”bare” at komme ud nogen gange om ugen. Der er ikke nogen grund til at gå fra ingen timer om ugen til 10 timer med det samme. Det gør ikke noget godt for din krop.

Da jeg følte at jeg havde vendt mig til at sidde på cyklen igen, og jeg følte mig godt tilpas med træningen, begyndte jeg at skrue op for træningsmængden og begyndte på intervaltræning.

Jeg kan faktisk rigtig godt lide intervaltræning. Godt nok siger min kæreste til mig, at hvis jeg synes det er sjovt, kører jeg ikke hårdt nok!

Og det kan han have ret i! Det er da heller ikke sjovt når man sidder der på cyklen, med lungerne helt oppe i halsen, blodsmag i munden og syre i benene!

Det der er sjovt er at se hvor stærk man er, hvor hurtigt man kan udvikle sig og ikke mindst hvor stærk man kan blive. Der er da ikke nogen bedre følelse end at komme hjem efter en god hård træning og føle at man virkelig har givet den alt hvad man kunne.

Intervaltræningen er vanvittig god til at flytte dine grænser. Hver gang du presser kroppen lidt mere end du egentlig troede du kunne, bliver du lige lidt stærkere.

IMG_1555

I Kvinderdercykler kører vi intervaltræning hver onsdag.

Der er mange forskellige måder at køre intervaller på.

Vi kører f.eks. bakkeintervaller med fuldgas op af bakken, og helt ned i puls bagefter, intervaller på flad vej hvor vi kører 45 sek. fuld gas, 1 min. Stille og roligt for at få pulsen ned og fuld gas i 45 sek. igen.

Vi kører også nogen gange spurter mod hinanden, eller kører høj fart med høj puls i f.eks. 10 minutter.

Fordelen ved interval træning er som sagt at formen rykker sig hurtigt, men også at med effektiv træning kan man nøjes med færre timer.

Når det er sagt vil jeg til hver en tid anbefale dem der gerne vil forbedre deres form, at komme ud MINDST tre gange om ugen. Ellers kan man ikke forbedre formen, men kun holde den ved lige.

Det kan virke utrolig frustrerende at komme tilbage i form når man kan huske hvor stærk man har været før, men der er kun en vej – og det er ud på cyklen og fremad!

Og så er jeg da stor tilhænger af at nøjes med 1,5 time i regnvejr, istedet for det dobbelte 😉

1836625_10205222321938018_8444294457654512832_o

Be First to Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *