Hold nu op … !!

Jeg har fået ny geargruppe på cyklen!

Jeg købte en Sram Red gruppe i en salgs gruppe på facebook. Godt nok var den brugt, men ikke specielt slidt.

Så der blev suppleret med nogle nye kabler, og Rolf fik det sat på cyklen for mig. (Han kan bestikkes til det meste med et par marcipanbrød 😉 )

IMG_2328

Efter cyklen var ordnet, skulle jeg ud og trille en tur med Line, inden løbet i morgen. Så kunne jeg jo også i samme omgang få testet gearet.

Det var så fedt! Det var som at køre på en helt ny cykel!

Jeg havde jo fuldstændig glemt hvordan sådan et gear i virkeligheden bør skifte.

IMG_2329

Første gang jeg skiftede gear, begyndte jeg bare at grine!

Det var som smurt i smør 😀

En ren fornøjelse!

Udstyr

Er vi virkelig i Maj måned? Man bliver da lidt i tvivl når man kigger ud af vinduet, og kigger på vejrudsigten..

Men sådan er det jo nok desværre bare når man bor i land som Danmark. Selvom kalenderen siger forår, så er det bare ikke sikkert at vejret er enig.

Vejret er også en af grundene til at jeg ikke rigtig kan motivere mig selv til at træne om vinteren. Og når man skipper vintertræningen, ja så kan man hurtigt vinke farvel til formen..

Jeg er helt sikkert ikke den eneste der føler at jeg skal starte forfra når jeg så begynder min sæson igen.

Og så er det rart med noget effektivt træning, der får formen til at blive bedre i en fart!

IMG_1054

Jeg startede i år ud med ”bare” at komme ud nogen gange om ugen. Der er ikke nogen grund til at gå fra ingen timer om ugen til 10 timer med det samme. Det gør ikke noget godt for din krop.

Da jeg følte at jeg havde vendt mig til at sidde på cyklen igen, og jeg følte mig godt tilpas med træningen, begyndte jeg at skrue op for træningsmængden og begyndte på intervaltræning.

Jeg kan faktisk rigtig godt lide intervaltræning. Godt nok siger min kæreste til mig, at hvis jeg synes det er sjovt, kører jeg ikke hårdt nok!

Og det kan han have ret i! Det er da heller ikke sjovt når man sidder der på cyklen, med lungerne helt oppe i halsen, blodsmag i munden og syre i benene!

Det der er sjovt er at se hvor stærk man er, hvor hurtigt man kan udvikle sig og ikke mindst hvor stærk man kan blive. Der er da ikke nogen bedre følelse end at komme hjem efter en god hård træning og føle at man virkelig har givet den alt hvad man kunne.

Intervaltræningen er vanvittig god til at flytte dine grænser. Hver gang du presser kroppen lidt mere end du egentlig troede du kunne, bliver du lige lidt stærkere.

IMG_1555

I Kvinderdercykler kører vi intervaltræning hver onsdag.

Der er mange forskellige måder at køre intervaller på.

Vi kører f.eks. bakkeintervaller med fuldgas op af bakken, og helt ned i puls bagefter, intervaller på flad vej hvor vi kører 45 sek. fuld gas, 1 min. Stille og roligt for at få pulsen ned og fuld gas i 45 sek. igen.

Vi kører også nogen gange spurter mod hinanden, eller kører høj fart med høj puls i f.eks. 10 minutter.

Fordelen ved interval træning er som sagt at formen rykker sig hurtigt, men også at med effektiv træning kan man nøjes med færre timer.

Når det er sagt vil jeg til hver en tid anbefale dem der gerne vil forbedre deres form, at komme ud MINDST tre gange om ugen. Ellers kan man ikke forbedre formen, men kun holde den ved lige.

Det kan virke utrolig frustrerende at komme tilbage i form når man kan huske hvor stærk man har været før, men der er kun en vej – og det er ud på cyklen og fremad!

Og så er jeg da stor tilhænger af at nøjes med 1,5 time i regnvejr, istedet for det dobbelte 😉

1836625_10205222321938018_8444294457654512832_o

Cykeltræning Kvindecykling

På søndag bliver der kørt Brejning Bakkeløb, arrangeret af Cykelmagasinet.

Jeg var simpelthen så heldig og vinde en holdbillet. Det vil sige en billet til mig selv og tre andre.

Jeg fik tre piger fra Kvinderdercykler med. Så vi bliver et rent kvinde hold, og som det ser ud ind til videre, det eneste kvindehold. Vi bliver Line, Maria, Marianne og jeg selv.

Løbet starter kl. 11 og vi har aftalt at vores hold, vil køre sammen på hele turen, selvom det ikke er et ’must’. Vi skal køre 132 km, som er distancen som alle hold må ud på.

Hvis vi skulle køre individuelt, kunne vi vælge mellem 132 km, eller 88 km.

Ruten er 44km, og det vil så sige at vi skal køre den tre gange. Ruten køres i området omkring Brejning, Fredericia og Munkebjerg.

Vi skal simpelthen op af Munkebjerg bakken tre (!!) gange.

Det har jeg jo faktisk prøvet før…

10630634_301582120043713_1105933404652502861_o

Og det var hårdt! Så det bliver noget af en udfordring. Det er også grunden til at vi har valgt at vi skal køre hele turen sammen. På den måde kan vi hjælpe hinanden, det bliver vi uden tvivl glade for.

Og så bliver det da også helt sikkert hyggeligt at køre sammen med de andre damer 🙂

Jeg glæder mig hvert fald, og håber på godt vejr!

Cykelløb Kvindecykling

Søndag d. 17/4 skulle jeg deltage i Ronde van Borum, der bliver afholdt af Altomcykling.dk. Et motionscykelløb på 74 km, 10 omgange af 7,4 km med ca. 100 hm. pr. omgang. Det bød på nogle skarpe sving, en masse op og ned og ikke mindst, en tur op over Borum Eshøj.

Inden løbet havde jeg været ude og prøve ruten nogle gange, og vidste at den var rigtig hård.

Søndag morgen så vejret rigtig kedeligt ud.. Det regnede og blæste rigtig meget.

Line og jeg trak den lidt med at køre hjemmefra, for ikke at skulle være for længe ude i regnen.
… men faktisk blev det slet ikke så slemt. Det havde regnet af inden løbet startede. Godt nok blev vinden ved med at suse godt og grundigt.

Løbet blev skudt i gang, og første runde ud af de 10 blev kørt med masterstart, det vil sige med en førerbil foran.

13051481_963149207132547_1607362346328178062_n

Første gang vi ramte den hårde bakke, Borum Eshøj, blev jeg klar over at jeg havde begået en fejl.

Godt nok var jeg på cykel ud til startstedet, ca. 14 km, men i mellemtiden havde jeg fået kolde ben igen. Det kunne mærkes på bakken!

Jeg kunne desværre ikke rigtig sidde med op over bakken, da mine ben føltes som bly!

Faktisk var det først på tredje omgang, der kom hul igennem til benene.

Line lå rigtig godt i en god gruppe af mænd, foran mig. Jeg kunne faktisk mere eller mindre hele tiden se det lille felt foran mig.

Men på grund af bakkerne og vinden, kunne jeg simpelthen ikke køre dem op selv.

Jeg fik ikke rigtig nogen at følges med rundt. Jeg lå lidt sammen med en enkelt eller to af gangen, men der kom desværre ikke rigtig flow i det.

Og så skete det. Ude på 6. Omgang punkterede jeg. Optimistisk, som jeg nu havde være på trods af vejret, havde jeg ikke puttet slange og pumpe i lommerne, og måtte derfor stå af og begynde at gå tilbage til målområdet.

Jeg var da så heldig at blive samlet op af en flink dame i bil, der alligevel skulle til målområdet, så jeg blev da fri for at gå hele vejen 🙂

Det var rigtig ærgerligt at mit løb skulle slutte på denne måde, men det er jo ’part of the game’

Løbet var skide sjovt at være med i, og det tog mig lang tid at acceptere at jeg ikke gennemførte.. Jeg må prøve igen næste år 😉

 

Line endte med at blive hurtigste dame – som jeg for øvrigt fuldt ud havde forudset 😉

13001252_10153575725498061_2730569818530036798_n

Ud af de ca. 200 tilmeldte, var der 7 kvinder. Vi var 5 kvinder fra Kvinderdercykler.

Løbet er af den slags hvor alle kan være med! Det er helt sikkert et hårdt løb, men da man skal køre omgange er det (efter min mening) nemmere at overskue.

Det er også et meget publikumsvenligt løb, da der hele tiden er nogen og heppe på 🙂

Det kunne være rigtig fedt med endnu flere kvinder næste år! 😀

12974271_10207570868044264_6239849159042788576_n

Cykelløb Kvindecykling