I dag er der kun 10 arbejdsdage til jeg rejser til Mallorca med Dinitours !! 😀

Jeg skal nok prøve, at lade være med at blive ved med, at fortælle hvor meget jeg glæder mig ..

6977823228_aae94889d2_o

 

I stedet for, vil jeg fortælle lidt om min forberedelse før min tur til Mallorca.

Som min far siger, så går det ud på at tænke cykling.

Det vil sige, at man ligger resten af sin hverdag omkring sin cykling. Det har jeg lært nu.

Jeg har også lavet et kilometer budget. Det er simpelthen et regneark, hvor jeg har planlagt hvor mange kilometer jeg gerne vil køre pr. uge. Så taster jeg ind hver gang jeg har været ud og cykle, for at holde regnskab med om jeg når mine mål, og præcis hvor mange kilometer jeg får trænet.

Desværre havde jeg et uheld i februar, der betød 4 uger uden træning, eller cykling overhovedet. En mandag morgen, på vej på arbejde, på min helt almindelige damecykel, kørte jeg over et eller andet, der skar mit dæk op.

Det betød, at jeg begyndte at slingrer, og på den måde slog min hånd ind i et rækværk. Og BUM, det var nok til at hånden brækkede…

IMG_0136

Så efter 4 uger med armen i gips, og uden træning, var jeg jo pludseligt håbløst bagud i min træning.

Det krævede lige et par dage, at acceptere at jeg var i en alt for ringe form, i forhold til årstiden. Men det lærte jeg at leve med, og så var det bare fremad!

Nu er jeg så småt, ved at være klar til at tage til Mallorca og cykle i bjerge, og mon ikke resten af formen kommer, når først jeg kommer ned i bjergene 🙂

 

Cykeltræning Hverdagen Mallorca

Marts måned blev for mit vedkommende, den rigtige start på min sæson. I den forbindelse havde jeg besluttet mig for at jeg skulle have opgraderet noget af mit udstyr, hos min foretrukne cykelhandler, Cykelservice i Fredericia.

Jeg ved at jeg kommer til at køre mange flere kilometer i år, end jeg gjorde sidste år, da jeg både skal tre uger til Mallorca, og cykle til Paris til sommer.

En af de ting jeg uden tvivl skulle have skiftet ud, var mine sko. Ingen diskussion der!

Mine gamle sko, var blevet for små, og jeg havde problemer med at mine tæer sov, når jeg var ude og køre. Det har de altid gjort, men jeg vil forsøge næsten alt for at få lavet om på dette, når nu jeg ved hvor mange kilometer jeg kommer til at cykle i år.

Jeg købte mig et par Shimano sko, dame modellen WR42. De har en rigtig god pasform, og det lovede rigtig godt.

IMG_0252

Glæden blev midlertidig til irritation, da jeg stadig havde meget sovende tæer, når jeg var ude og køre. Men det skal også siges, at det kolde vejr, bestemt ikke hjælper på det.

Jeg tog forbi min cykelhandler, der anbefalede mig at prøve Fizik 3D Flex custom fit såler.

IMG_0255

Sålerne bliver varmet op, hvorefter de bliver lagt i en skumgummiblok og så sætter man fødderne på dem, så de bliver formet efter din egen fod, som du gerne vil have dem.

Man kan få varmet dem op, og formet om mange gange. På den måde kan man få justeret sålerne, så de passer som de skal. 🙂

Cykeltræning Hverdagen Mallorca Tour de Paris Udstyr

Da jeg var på cykelferie på Mallorca sidste år, var det første gang jeg var afsted uden min far.

Min far er min cykeltræner, min guide, min cykelsmed og til tider også min dårlige samvittighed.

Så det var meget stort for mig, at skulle være på Mallorca i 14 dage uden ham.

Min mor og jeg, var heldigvis så heldige at langt de fleste af vores cykelvenner, selvfølgelig kunne hjælpe os med de praktiske ting, som vi normalt har vores egen private cykelsmed til.

For eksempel at samle vores cykler for os, da de kom til Mallorca. De blev fragtet i lastbil til øen, i papkasser som vi skulle pakke en lille uges tid, inden vi selv tog afsted.

En af de situationer jeg kom ud for, hvor jeg måtte lære at klare mig selv var da jeg skulle have skiftet bremseklodser. I virkeligheden havde jeg jo prøvet det før, og det var jo slet ikke så svært, men nu skulle jeg jo gøre det, helt uden at have min far inden for rækkevidde til at redde mig..

skifterbremseklods

Det lykkedes jo selvfølgelig 😉

Den helt store prøvelse for mig, kom da jeg skulle køre op af “hullet” selv. I virkeligheden var jeg jo slet ikke alene, jeg havde min gode cykelkammerater omkring mig. MEN jeg havde ikke min far med..

Som min turleder, og gode cykelven hjemmefra, sagde så rammende til mig: “Nikoline, der kommer en dag i en hver ung dames liv, hvor hun skal lære at klare sig uden sin far”  

Og den dag var nu kommet for mig.

Turen gik fantastisk godt, jeg fulgtes op med to venner hjemme fra klubben. Og jeg forbedrede min tid med 20 minutter fra 2012. En mindre detalje, var at jeg på vej op fra “hullet” tabte kæden tre (!!) gange. Min ene følgesvend, synes jo det var lidt sjovt. Hvilket jeg bestemt ikke gjorde! Men han var lige ved at advare min far derhjemme, inden jeg væltede mine frustrationer ud over ham, nu når han jo var min faste cykelsmed.

Så galt gik det heldigvis ikke 😉

“Hullet” eller Sa Calobra, som hullet jo faktisk hedder, er en 10 km lang stigning med en gennemsnitlig stignings procent på 7. En rigtig godt mandomsprøve, som de fleste gerne vil prøve af når de er på mallorca for at cykle.

Det eneste jeg vil sige til dette er, hvis man ikke er glad for nedkørsler, eller højder, kan turen derned godt blive lidt af en prøvelse. Man skal nemlig ned, inden man kan køre op 😉

Da jeg jo skulle være på mallorca i 14 dage, tog jeg turen op af “hullet” igen ugen efter, med noget mere held med udstyret.

Colldereiss

Cykeltræning Mallorca

I dag faldt jeg over et blogindlæg, som ramte mig meget.

30 Things to stop doing to yourself

30 punkter der bestemt er værd at tænke over. Selv følte jeg at jeg kunne relatere hvert eneste punkt til mig selv.

Jeg tror de fleste mennesker kan nikke genkendende til, at vi er lidt for gode til at sætte andre mennesker før os selv. Vi glemmer at det i bund og grund er vigtigst at vi selv har det godt.

Hvor mange tror du ville argumentere imod dig, hvis du for eksempel en dag, sagde fra og sagde “I dag, kan jeg mærke at jeg har brug for at gøre det her, det kan jeg mærke er bedst for mig selv.”

Ingen kan argumentere imod det du føler.

En anden sætning, der bestemt er værd at huske på, for at huske at være god ved dig selv er.

“Hvis en af dine venner, talte til dig, som du nogen gange  taler til dig selv, hvor længe tror du så den person ville forblive din ven?”

huskdigselv

Hverdagen

Om 18 dage går turen til Mallorca!

nedtællingbegyndt

Så står den på tre ugers cykelferie. Ahh.. Det bliver skønt. Jeg er helt tosset med at cykle i bjerge 😉

Det betyder dog også, at jeg har et lidt stramt træningsprogram, for at være i (hvad jeg selv synes er) en acceptabel form. Igår havde jeg som, du jo kunne læse, en doven dag. Og i dag stod den på arbejde til kl. 19, Så nu står den på træning onsdag, fredag, måske lørdag og hvertfald søndag! Hvor er det godt at jeg kun glæder mig til at komme ud på cyklen, ellers ville det jo næsten virke uoverskueligt 🙂

Det er tredie år i træk, jeg skal på cykelferie på Mallorca. Og i år bliver lidt anderledes end jeg er vant til. I år skal jeg nemlig være guide, eller ihvertfald øve mig i det. Jeg skal være “føl” hos en af de andre guider, så jeg på den måde, kan blive klædt ordentlig på til at køre med min egen gruppe. Jeg skal nemlig være guide på Dinitours tur til Paris. Og dét glæder jeg mig til!

Her til aften, efter arbejde, har den stået på afslapning med en god bog og en lækker kop kaffe.

Min yndlingskaffe er uden tvivl lakridskaffe!

Det er vældig nemt at lave, og smager bare lige lidt bedre end almindelig kaffe.

Alt hvad jeg gør er at komme en halv teskefuld lakdrispulver i min instant kaffe, inden jeg kommer vand i, og derefter et skvis fløde. Mmm…

Cykeltræning Mallorca

En af de ting der kan virke en smule uoverskueligt når man lever på en kost som LCHF, er at man skal undvære rugbrød, kartofler, ris og pasta. Det er jo lige de ting der plejer at ryge på bordet når det skal være nemt, ja og i madpakken også, for den sags skyld.

Sådan en dag har jeg haft i dag.

Sådan en rigtig jeg-er-doven-og-gider-ingenting-dag.

Jeg var godt nok så heldig at jeg havde forudset det igår! Nej, det er løgn.. Men jeg havde nu alligevel lavet min madpakke igår aftes, samtidig med at jeg lavede min aftensmad. Sådan får jeg oftes sikret mig madpakken. Jeg tror de fleste kan nikke genkendene til, at man sjældent er i hopla, og har en masse tid og overskud til at lave både morgen mad og frokost inden arbejde..

Men tilbage til det med at jeg har været doven i dag.. Det startede allerede med at jeg ikke kune hive mig selv op af sengen. Så blev klokken for mange, og jeg besluttede mig for at tage morgenmaden med på arbejde, istedet for at spise den inden jeg cyklede hjemmefra. Jeg drak mig en kop kaffe, med fløde, for at holde sulten på afstand lidt endnu.

dovenmandag

Og så på job!

Da jeg kom hjem fra arbejde, var mit overskud bestemt ikke blevet større. Jeg kunne slet ikke hidse mig selv op til en cykeltur, men det var egentlig også okay, lige i dag. Så det endte ud med nogle timer på sofaen i selskab med lidt læsning, og først da klokken blev 19.30 kunne jeg tage mig sammen til at lave aftensmad. Men det skulle være nemt!

Så jeg kastede en pizza dej sammen, og fik lavet mig en pizza på 30 min. af det jeg lige havde i køleskabet. Og nøj! Det var lækkert! Jeg bliver lige overrasket over hvor nem denne pizza er at lave, hver gang! Og hvor lækker den er når den er færdig 🙂

Så endte det jo alligevel med at ha været en dejlig mandag, selvom jeg var doven..

lchfpizza

Ikke kategoriseret